Tuesday, January 18, 2011

~ Takdir Mengatasi Tadbir...~

Takdir mengatasi tadbir....

Takdir sentiasa mengatasi tadbir. Takdir daripada Allah, sedangkan tadbir hanya dari kita hamba-Nya. Kekadang takdir dan tadbir selari, maka terjadilah apa yang kita inginkan terjadi. Namun acapkali takdir dan tadbir bersalahan, maka terjadilah apa yang kita tidak inginkan.Kita ingin putih, hitam pula yang menjelma. Kita dambakan kejayaan, kegagalan pula yang menimpa. Ketika itu hati akan bertanya, apa lagi yang tidak kena? Semuanya telah ku tadbirkan, tetapi kenapa gagal jua? Ketika itu timbullah bunga-bunga 'pemberontakan' dari dalam diri hamba yang kerdil berdepan dengan Tuhan yang Perkasa. Samada disedari atau tanpa disedari...

Takdir daripada Allah mengandungi banyak hikmah. Ia mengandungi mehnah (didikan langsung dari Allah) yang kekadang tersembunyi daripada pengamatan fikiran biasa.Ilmu semata-mata tanpa iman yang kuat, akan menyebabkan kita terkapai-kapai dalam ujian hidup tanpa pedoman yang tepat. Justeru dengan akal semata-mata kita tidak akan dapat meringankan perasaan pada perkara-perkara yang tidak sejalan dengan diri dan kehendak kita. Mengapa terjadi begini? Sedangkan aku telah berusaha?

 *********

Perkara seperti ini sudah terbiasa dengan kehidupan saya..Saya sendiri kadang-kadang tertanya-tanya apa sebenarnya hikmah yang tersembunyi di sebalik ujian yang saya hadapi...Tapi memang ternyata benar... setiap yang Allah tetapkan itu adalah yang paling terbaik bagi diri...Selalu saya cuba pujuk hati saya...cuba untuk tidak bersedih atas apa yang menimpa...Apakan daya...saya seorang manusia!
Namun saya percaya..hikmah itu tetap ada...lambat atau cepat...ia tetap akan muncul...Cuma sedikit kesabaran diperlukan untuk menanti kemunculannya...

**********

Saidina Umar r.a. pernah bertanya kepada seorang sahabat yang lain bernama Ubai bin Ka'ab r.a. akan makna taqwa. Lalu Ubai bertanya kepada Umar : "Adakah engkau pernah melalui satu jalan yang berduri? Jawab Umar: "Ya". Tanya Ubai lagi: "Apakah yang kamu lakukan untuk melalui jalan tersebut?".
Jawab Umar : "Aku melangkah dengan waspada dan berhati-hati". Balas Ubai : "Itulah yang dikatakan taqwa".

No comments:

Post a Comment