Tuesday, April 5, 2011

~ Memetik Hikmah di balik Payah..~

~ Memetik Hikmah di Balik Payah~


"Berpenat lelahlah kerana sesungguhnya kesenangan itu selepas kepayahan...jangan berdukacita kerana hidup ini meletihkan,sebab demikianlah hidup itu diciptakan," 

~Imam Syafie~

Dedikasi ini khas untuk saya, setiap kali saya merasakan hampir-hampir putus asa. Bilamana mempunyai perasaan seperti itu, saya akan cuba segera mengingatkan diri saya, merintis jalan pulang menuju Dia yang satu. Ya saya mengerti bahawa jalan itu tidak pernah ada pintu yang menutupnya apatah lagi tembok yang menghadang insan menakluknya. Lantaran rahmat kasih sayang pencipta itu tak tergambar luasnya,  melebihi pedih azab siksaNya. Berjalan dan terus berjalan. Jangan diimbau  lagi kisah luka itu. Hanya menjeruk hati, menggores luka, mematikan niat murni sekeping hati yang tulus.Berbahagialah andai ada yang menduga di sepanjang perjalanan itu. Kerana itu sebenar-benar jalan yang dilorongkan Allah buat hambaNya yang ikhlas mencari. Ada hikmah dalam musibah.Telan kepahitan itu, demi manisnya kenikmatan jannah.


**********


" Dan apabila hamba-hambaKu yang bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka sesungguhnya aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Hendaklah mereka itu memenuhi (perintah)-Ku dan beriman kepadaKu, agar mereka memperoleh kebenaran"

(Al-Baqarah: 186)

Genggam erat-erat ayat cinta itu dalam hati kamu, maka kamu akan tahu Allah ada dalam tiap denyut nadimu. Allah mendengar bila kamu merintih, Allah yang membangunkan bila kamu tersungkur jatuh. Hari-hari yang kita lalui tak menjanjikan warna pelangi indah dan ceria. Adakalanya suram.Hanya senyum pudar yang mampu terukir pada bibir. Namun, percayalah...Pada duri yang ada di kiri dan kanan jalanan, pasti ada hikmah yang ingin Allah titipkan.Tidak sia-sia aturanNya walau sesekali jiwa terasa berat untuk menerima apatah lagi akur pada takdir itu.....


***********


Ketika orang lain bergantung pada dunia, gantunglah dirimu hanya pada Allah.
Ketika orang lain merasa gembira dengan dunia, jadilah dirimu gembira kerana Allah.
Ketika orang lain merasa bahagia kerana kekasih mereka, jadilah dirimu merasa bahagia dengan Allah,


“Truly in the heart there is a sadness that cannot be removed except with the happiness of knowing Allah SWT and being true to Him and in it there is an emptiness that can not be filled except with love for Him and by turning to Him and always remembering Him. And if a person were given all of the world and what is in it, it would not fill this emptiness.”
 
- Ibn Al-Qayyim

No comments:

Post a Comment